Najczęściej zadawane pytania
TAX FREE to system zwrotu podatku VAT podróżnym zapłaconego przy zakupie towarów w Polsce, którzy nie mają stałego miejsca zamieszkania na terytorium UE. To rozwiązanie dla:
- podróżnego, który kupił w Polsce towary za powyżej 200 zł
- otrzymał dokument Tax Free w wersji papierowej lub elektronicznej
- wywiózł towar w stanie nienaruszonym poza terytorium UE i uzyskał potwierdzenie funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej (elektroniczne lub pieczątka).
- Logowanie do aplikacji eTAX
- Wystawienie paragonu
- Wybór lub dodanie podróżnego ręcznie lub za pomocą skanera paszportów
- Wysyłka dokumentu TaxFree z systemu eTAX do systemu PUESC
- Wydruk odebranego dokumentu Tax Free lub przesłanie go podróżnemu w formie elektronicznej
Nie. Przedsiębiorca nie ma obowiązku dołączenia do wydrukowanego dokumentu TAX FREE paragonu z kasy fiskalnej. Przedsiębiorcy mogą przesyłać dokumenty TAX FREE w postaci elektronicznej bez ich drukowania. Nasz system umożliwa wysyłkę dokumentów Tax Free na podany przez podróżnego adres email lub sms z linkiem do pobrania dokumentu.
W przypadku wywozu towarów przez podróżnych poza terytorium Unii Europejskiej przez inne niż Polska państwo członkowskie UE, wymagane jest pokazanie celnikowi dokumentu Tax Free i podbicie pieczęci w celu potwierdzenia wywozu.
Gdy podróżny przekracza granicę UE przez przejście graniczne na terenie Polski, może posiadać dokument TaxFree w jedynie w formie elektronicznej np. w formacie PDF. Taki dokument identyfikowany jest przez celinika po unikalnym numerze systemowym UNS zaszytym również w kodzie kreskowym.
Dla podróżnych to przede wszystkim:
- skrócenie czasu obsługi
- szybki zwrot zapłaconego podatku VAT przy transakcjach bezgotówkowych
- elektroniczny dostęp do dokumentów TAX FREE przez aplikację eTAX
Jeżeli otrzymasz elektroniczne potwierdzenie, że towary zostały wywiezione, możesz zwrócic podatek VAT w formie bezgotówkowej. Zwrotu należy dokonać na numer rachunku bankowego lub na kartę płatniczą, którą podróżny podał przy wystawieniu dokumentu Tax Free. W tym przypadku nie jest wymagane osobiste dostarczenie dokumentu TAX FREE przez podróżnego, wszystko odbywa się zdalnie. Zwrot podatku VAT należy potwierdzić w aplikacji eTAX.
Sprzedawca może uczestniczyć w systemie TAX FREE, jeśli spełni łącznie następujące warunki:
- jest zarejestrowanym podatnikiem VAT
- w każdym miejscu sprzedaży w systemie TaxFree ma co najmniejedną kasę fiskalną online i za jej pomocą dokonuje rejestracji sprzedaży (np. wydruk paragonu)
- dokonał rejestracji na platformie PUESC w celu korzystania z systemu TAX FREE ( www.puesc.gov.pl )
- musi zapewnić podróżnym sporządzoną na piśmie informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim
- musi oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.
Tylko osoba dokonująca zakupu (dane podróżnego z dokumentu Tax Free) może otrzymać zwrot VAT w formie gotówkowej. Nie możesz zmienić raz wybranej formy zwrotu podatku.
Standardowa konfiguracja trwa ok. 30 minut. Pomagamy w podpięciu PUESC i systemu sprzedażowego, a zespół wsparcia prowadzi onboarding do pierwszych wysłanych dokumentów.
Tak. Podróżny ma wgląd w status dokumentu TAX FREE i widzi, czy został potwierdzony przez celnika w systemie PUESC.
Dane przechowujemy w UE, z regularnymi kopiami zapasowymi. Dostępy są ograniczane rolami użytkowników, a transmisja danych jest szyfrowana.
Zwrot gotówkowy zwykle realizujesz od razu po przyjeździe kupującego z potwierdzonym dokumentem Tax Free. Zwrot bezgotówkowy (na konto/kartę) zależy od Twojej procedury — najczęściej od kilku godzin do kilku dni po zmianie statusu dokumentu Tax Free na "Potwierdzony".
Wsparcie działa w dni robocze, kanały: e-mail, chat lub telefon (zwykle w godz. 8-18).
Jeżeli nie działa kanał komunikacji z PUESC, ale działa strona internetowa www.puesc.gov.pl możesz wygenerować dokument Tax Free w formacie xml z aplikacji eTAX i zaimportować ten plik xml do aplikacji udostępnionej przez serwis PUESC. W przypadku gdy nie działa cały system PUESC nie jest możliwe wystawienie dokumentu Tax Free.